Publicerad: 2022-01-28

Veckans humanist: Britta Marakatt-Labba

NYHET Veckans humanist är Britta Marakatt-Labba, hon är textilkonstnär, målare och grafiker. Hon har tilldelats ett flertal priser och utmärkelser och 2014 utsågs hon till hedersdoktor vid den Humanistiska fakulteten, Umeå universitet.

Text: Per Melandeer

Britta Marakatt-Labba medverkar som en av tre svenska konstnärer vid konstbiennalen i Venedig i april 2022. Hennes textilkonstverk ”Historja” från 2003-2007, har visats på den internationella utställningen för samtidskonst "documenta 14" i Kassel 2017. Hennes verk har även visats vid två tillfällen på Bildmuseet i utställningarna Kosmos och Animalisk.

Hur ser din din väg till humaniora ut?

– Min väg till humaniora går via de bilder jag jobbar med. Jag studerar min omgivning, till exempel genom att studera hur människor med olika kulturella bakgrunder rör och beter sig. Vilken filosofi ligger bakom deras rörelser och beteendemönster?

– En viktig sak är genusperspektivet och hur det förmedlas inom olika kulturer. Den samiska kulturen har haft, och då speciellt renskötselkulturen, kvinnor och våra äldre som stått i centrum. Deras kunskap var och är viktig för kommande generationer.

Vad betyder humaniora för dig?

– Humaniora är viktigt sett ur ett brett perspektiv, för mig betyder livsfilosofin oerhört mycket i mitt liv.

Vad jobbar du med?

– Jag jobbar med bildberättelser som tar upp viktiga frågor som rör den samiska kulturen.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Drivkraften i mitt jobb med broderade berättelser är att jag vill förmedla till betraktaren om det som händer runt om i Sápmi.

Vad är roligast i jobbet?

– Det absolut roligaste är att få positiv respons från betraktarna i form av mejl och samtal, då känns det att det är en utmaning att jobba med det jag gör.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Till de studenterna vill jag säga: alla borde någon gång få möjlighet att studera ämnen inom humaniora, innehållsmässigt är det brett och man kan fördjupa sig i vissa delar av humaniora som man finner extra intressant.