Publicerad: 2021-12-10

Veckans humanist: Hanna Söderlund

NYHET Veckans humanist är Hanna Söderlund, hon är lektor i svenska vid Institutionen för språkstudier och undervisar bland annat i retorik, språk & kön och samtalsanalys. Huvudområde för hennes forskning är humor.

Text: Per Melander

Hur ser din din väg till humaniora ut?

– När jag var i 20-årsåldern och funderade på vad jag ville ägna mig åt kom jag fram till att jag alltid gillat att hålla tal eller anföranden, helst framför en stor publik. Så när jag hittade utbildningen Retorikkonsultprogrammet på Södertörns högskola så kändes den helt rätt för mig.

– Efter några år av fördjupning inom retoriken fann jag språkvetenskapen och den passade mig perfekt eftersom den har lite fler regler. Sen har retoriken kommit att bli väldigt viktig för mig eftersom den ger mig möjlighet att göra just det som en gång förde mig in på den akademiska banan, nämligen att föreläsa och prata inför människor.

Vad betyder humaniora för dig?

– För mig innebär humaniora att undersöka vad människor gör tillsammans i interaktion och att det får olika konsekvenser. Jag tycker det är särskilt intressant med maktrelationer och hur dessa manifesteras i samtal.

Vad jobbar du med?

– Jag jobbar som lektor i svenska vid Institutionen för språkstudier. Jag undervisar bland annat i retorik, språk & kön och samtalsanalys. Min forskning handlar mycket om maktrelationer i samtal och mitt huvudfokus har kommit att bli humor.

– Humor har alltid intresserad mig, särskilt hur humor kan användas för att utöva makt. Ibland när jag säger att humor är ett maktutövande blir människor förskräckta. Men makt måste ju inte alltid vara förtryckande.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Anledningen till att jag alls valt min forskningsinriktning är att jag vill synliggöra maktrelationer och hur dessa används i olika typer av samtal.

– Jag tror inte att alla förstår att de utövar makt i samtal. Eller också gör de det, och då är det ju ännu viktigare att det går att sätta ord på att det faktiskt händer. Maktrelationer finns överallt på alla nivåer, och det kan vi nog behöva påminnas om.

Vad är roligast i jobbet?

– Det roligaste i mitt jobb är att jag kan fördjupa mig i ämnen som intresserar mig – och nu råkar ju det vara humor. Jag kan alltså ägna en stor del av min arbetstid  åt humor. (Vissa har det bra.)

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Kom hit! Här får vi göra en massa roliga saker. Jag menar, vem vill inte hålla på med humor?