Publicerad: 2022-02-03

Veckans humanist: Katarina Gregersdotter

NYHET Veckans humanist är Katarina Gregersdotter, hon är lärare i engelskspråkig litteratur på grundnivå, avancerad nivå och på lärarutbildningen. Hon forskar om kriminallitteratur, både svensk, nordisk och engelskspråkig, plus en del om film och TV. Katarina Gregersdotter är ledamot i Svenska deckarakademin.

Text: Per Melander

Hur ser din väg till humaniora ut?

– Mina stora intressen har sedan jag var väldigt ung varit litteratur och film, men även språk, främst engelska.

– Efter 3-årig humanistisk linje på gymnasiet började jag läsa Drama-Teater-Film och senare, när jag sen började plugga engelska, upptäckte jag till min stora glädje att litteratur var ett av ämnena. Så då blev jag kvar…

Vad betyder humaniora för dig?

– Jag tror att det främst betyder att få umgås med människor och lära sig av dem och deras historier.

– Jag lär mig mycket i mötet med mina studenter, och mycket, men på ett annat sätt, i mötet med alla författare och litterära karaktärer och deras tankar, miljöer och förehavanden.

Vad jobbar du med?

– Jag arbetar på Institutionen för Språkstudier och undervisar i engelskspråkig litteratur på grundnivå, avancerad nivå, och på lärarutbildningen.

– När jag hittar en lucka försöker jag skriva och forska också, och de senaste åren har jag skrivit om kriminallitteratur, både svensk, nordisk och engelskspråkig. Men jag har också skrivit en del om film och TV.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Att ha roligt. Jag vill ha roligt på jobbet. Eftersom gränserna mellan fritid och arbete ibland är otydliga, iallafall för mig, är det faktiskt jätteviktigt.

Vad är roligast i jobbet?

– Det är nog när jag har ett riktigt bra seminarium med en studentgrupp, eller när något jag skrivit leder till nya och oväntade möten, samarbeten och uppdrag.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Humaniora är så brett, det finns något för det flesta. Du kan fördjupa dig i språkstudier, kulturstudier, historia, och många andra ämnen.

– Väljer man att studera litteratur, engelskspråkig eller annan, så får man dessutom annat på köpet: språk, geografi, historia och filosofi, till exempel. Ibland till och med en riktigt bra mordgåta som bonus!