Publicerad: 2021-11-11

Veckans humanist: Peter Sköld

NYHET Veckans humanist är Peter Sköld, han är professor i historia, samisk kultur och samhällsutveckling och ceremonimästare vid Umeå universitet.

Text: Per Melander

Hur ser din din väg till humaniora ut?

– Historia och svenska var mina favoritämnen i skolan och det blev också de jag utbildade mig till lärare i. Efter en uppsats i samisk historia som gav blodad tand fortsatte jag till forskarutbildningen – men nu blev ämnet hastigt och lustigt smittkoppor och vaccination.

Vad betyder humaniora för dig?

– Humaniora erbjuder kunskap och färdigheter som är nödvändiga för att förstå hur vi hamnat där vi är idag och hur vi tar oss vidare på bästa sätt.

Vad jobbar du med?

– Jag har de tio senaste åren arbetat med arktisk forskning och internationella samarbeten. Det har främst handlat om att bygga upp det arktiska forskningscentret Arcum, som idag engagerar 300 forskare.

– Jag har haft ledande uppdrag för de internationella arktiska forskningsorganisationerna, som president för IASSA, vice-president för CNARC,  WG chair i IASC och nu styrelseordförande i University of the Arctic.

– Jag ingår också i regeringens parlamentariska kommissionen för en ny renskötsellag och för bara ett par veckor sedan utsågs jag till ny ceremonimästare vid Umeå universitet. Jag har också varit med och satt upp kursen Epidemiernas historia i år.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Att nå konkreta resultat – nya verksamheter, nya projekt, nya samarbeten, nya kurser men också att bidra till det bästa både för Umeå universitet och för den värld vi lever i.

Vad är roligast i jobbet?

– Alla underbara människor man möter längs med den akademiska stigen – och den vänskap som ofta följer.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Humaniora behövs idag mer än någonsin tidigare för att upprätthålla kunskapsnivåer och bildning. Vi är en viktig del i samhällsbygget – och vi har himla kul!