Publicerad: 2021-12-03

Veckans humanist: Virginia Langum

NYHET Veckans humanist är Virginia Langum, hon är professor i engelska vid Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet.

Text: Per Melander

Hur ser din väg till humaniora ut?

– Den var rakare än jag kanske hade insett tills nyligen. När jag var ung ville jag bli författare. Människor har alltid intresserat mig och jag var en oförbätterlig tjuvlyssnare. Även om jag var omgiven av en rik skrivartradition i amerikanska södern var jag övertygad om att jag måste åka långt bort för att skriva.

– Jag flyttade till Irland för att studera engelsk litteratur vid Trinity College, Dublin. Efter det jobbade jag som journalist och där föreställde jag mig att jag skulle finslipa mitt hantverk och samla berättelser för skrivandet som skulle börja någon senare dag. Min vardag som journalist var inte så romantisk som hade trott att den skulle vara och jag hade för lite tid att jaga historier och gräva i saker.

– Snart längtade jag efter mina dagar på biblioteket igen. Jag bestämde mig för att studera och åkte till Cambridge där jag disputerade med min avhandling. Därifrån ansökte jag till en postdokanställning i Umeå och stannade kvar här.

– Men akademin var aldrig långt borta. Jag växte upp i en akademisk familj så det förväntades alltid att jag skulle ha åsikter och ännu viktigare var att motivera dem med bevis och argument. Jag är trots allt en författare, kanske inte av romaner än utan av böcker, och jag är fortfarande en tjuvlyssnare men av människor som har dött för länge sedan.

Vad betyder humaniora för dig?

– Humaniora är studiet av mänskligheten i alla dess aspekter: de goda, de dåliga, de fula, våra upplevelser av glädje, smärta och sorg och vad det innebär att vara människa.

Vad jobbar du med?

– Jag jobbar på många områden men mitt huvudfokus ligger på sambandet mellan litteratur, hälsa och kropp i historien. På ett mer akademiskt språk är jag medicinsk humanist.

– Medicinsk humaniora är ett tvärvetenskapligt forskningsfält som undersöker humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv på läkekonsten.

– Just nu forskar jag om resande och hälsa i historien och hur medicinska idéer om geografiska platser, klimat och hälsa formade fördomar bl. a.

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Det som ger mig mest energi och drivkraft är att ge möjligheter för smarta, yngre människor att utvecklas och frodas oavsett om det är genom undervisning eller forskning. Jag blir mer vitaliserad och stolt över mina studenter och doktoranders prestationer än något jag själv någonsin har gjort.

Vad är roligast i jobbet?

– Det roligaste är nog att fastna i ett nytt projekt, just i början när du samlar ihop dina källor och läser igenom innan man känner trycket på att placera dem i någon form av ordning eller struktur. Man låter historien komma fram. Man lyssnar av utan att ingripa.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Sök! Humaniora tillåter dig att se problem och människor från olika håll. Det du lär dig inom humaniora kommer att vara användbart i många olika situationer och val oavsett om det är i ditt jobb eller i ditt personliga liv.