Publicerad: 2013-09-23

Veckans vetenskapslunch – Helena Lindgren om robotar till nytta och glädje i vardagen

NYHET Helena Lindgren, vid institutionen för datavetenskap, forskar om hjälpande robotar som ska uppfattas som en vän i hemmet och inte som en främmande maskin. Passa på att lyssna på ett populärvetenskapligt föredrag på Kafé station torsdagen den 26 september klockan 12.15.

Nu drar höstens serie av Vetenskapsluncher i gång. Temat är teknik och innovationer och först ut är Helena Lindgren, biträdande universitetslektor vid istitutionen för datavetenskap.

Vad kommer ditt föredrag att handla om?
Det kommer att handla om hur en människoliknande robot skulle kunna vara till nytta och glädje i vardagen i framtiden, men att de måste växa till sig en hel del först för än så länge är de "blöjbarn" som kräver mycket tid och omsorg för att utvecklas. Och i det sammanhanget att en stor del av robotens "hjärna" och kunskaper kan växa till sig utan att behöva kroppens alla funktioner, så kan vi ha en hel del nytta av den redan i dag.

Vilka förväntningar har du?
Det är alltid roligt att möta människor och få respons på våra framtidsvisioner, och vi brukar få ha roligt åt de märkliga situationer som kan uppstå med ny teknik.

Hur känns det att föreläsa ”ute på stan” för allmänheten?
Det är särskilt roligt för det är ju där som resultaten av vår forskning ska finnas, där det ska komma till nytta.

Bilden: Den lilla roboten Nao hälsar på Helena Lindgren och Jayalakshmi Baskar, doktorand. Foto: Mikael Hansson.

Höstens program

Redaktör: Ingrid Söderbergh