Publicerad: 2014-10-31

Vem har ansvar i konsumtionskulturen?

NYHET I en global konsumtionskultur påpekas ofta att olika aktörer skall ta ansvar för mänskliga rättigheter och minimerad miljöpåverkan. Torsdag 13 november bjuder Handelshögskolan och Forskningsinstitutet för hållbarhet och företagsetik (RiseB.se) in gäster för att diskutera vad ansvarsfull konsumtion är, vad ett sådant ansvarstagande kan vara och vem som bär vilket ansvar.

Foto: Alexandra Ellis

Mänskliga Rättighetsdagarna äger rum i Umeå den 13–15 november. Årets tema är "Röster för rättigheter – mänskliga rättigheter och kultur".

I samband med detta arrangerar Handelshögskolan/RiseB.se den 13 november ett seminarium på Mr-dagarna och en öppen föreläsning på campus, kl. 14.00–16.00 i Hörsal C, Lindellhallen, Samhällsvetarhuset.

Båda arrangemangen har samma tema:

Vem har ansvar i konsumtionskulturen?

I en global konsumtionskultur påpekas ofta att olika aktörer skall ta ansvar för mänskliga rättigheter och minimerad miljöpåverkan. Handelshögskolan och Forskningsinstitutet för hållbarhet och företagsetik (RiseB.se) har bjudit in gäster för att diskutera vad ansvarsfull konsumtion är, vad ett sådant ansvarstagande kan vara och vem som bär vilket ansvar. Vi hoppas du vill vara med och lyssna, inspireras och delta i diskussionen!

Medverkande:

Moderator: Sverker Olofsson, fd PLUS programledare, Umeås klimatambassadör,

Johanna Hallin, Lumen Behavior i samarbete med Pondus KommunikationMagdalena Streijffert, Fairtrade Sverige, generalsekreterarePeter Dannqvist , Arvid Nordquist/Classic kaffe, hållbarhetsansvarigElin Bäckman, COOP Nord, kommunikationschef
Johan Jansson, Handelshögskolan/RiseB

Mer information och anmälan