Publicerad: 2013-12-03

Ventilation är viktigt

NYHET Idag anordnar nätverket Komin i Umeå och Miljösamverkan Västerbotten vid Region Västerbotten ett seminarium om hur vi kan må bra inomhus med rätt ventilation. Forskare vid Umeå universitet föreläser och seminariet sänds via webben.

– Är ventilationen dålig ger det sämre inomhusmiljö och påverkar de som bor eller arbetar i fastigheten, berättar Lisa Redin, projektledare för Miljösamverkan Västerbotten vid Region Västerbotten.

För att vi ska må bra inomhus är det viktigt med kunskap om hur olika ventilationssystem fungerar, hur brister i ventilationen påverkar inomhusmiljön samt vilka effekter det kan få på brukarna av fastigheten. Detta och mycket mer tas upp på seminariet, som också sänds via webben:www.regionvasterbotten.se/direkt

Föreläser gör
Mohsen Soleimani-Mohseni, universitetslektor i tillämpad fysik och elektronik vid Umeå universitet och Bo Glas, med dr, yrkeshygieniker i folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet om bland annat teknik, ventilationseffekter, hälsa och prestation och redovisning av olika provtagningsmetoder.

Seminariet riktas till miljö- och hälsoskyddsinspektörer i Västerbotten, Norrbottens och Västernorrlands län. Fastighetsförvaltare, tjänstemän inom fastighetsförvaltning deltar i mån av plats.

Seminarieprogram
För mer information:
Lisa Redin, projektledare för Miljösamverkan Västerbotten vid Region Västerbotten, lisa.redin@regionvasterbotten.se, 070 282 16 57

Pressinformation: Mariann Holmberg, kommunikatör, Region Västerbotten, mariann.holmberg@regionvasterbotten.se, 072 222 73 43

Redaktör: Karin Wikman