Publicerad: 2019-10-07

Vera inspirerar tjejer att bli ingenjörer

NYHET Vera Sandberg var den första kvinnan i Sverige som 1917 kunde titulera sig ingenjör. För att hylla Vera besöker Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien högskolor och universitet för att inspirera fler tjejer att bli ingenjörer. Onsdag 9 oktober kommer turnén till Umeå universitet.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Vera påminner om allas möjlighet till att bli det de vill bli. Genom att samla kvinnliga förebilder, studenter, lokala företagsledare och forskare vill vi vara med och inspirera framförallt tjejer till att söka tekniska och naturvetenskapliga utbildningar, säger Lennart Johansson, projektansvarig vid Umeå universitet.

Vera Roadshow vänder sig gymnasieelever, främst tjejer, samt deras lärare. Inbjudna är också studenter, universitetslärare, forskare och företag. Den 9 oktober bjuds de på ett program med inspirerande föreläsningar och en minimässa. Bland annat föreläser den internationellt kända AI-forskaren Virginia Dignum om etik och artificiell intelligens och Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien presenterar en rapport om jämställdhet i ingenjörsyrket.

När Vera Sandberg 1917 tog examen på Chalmers var hon den första kvinnan i Sverige att bli ingenjör. Sedan dess har hon fått många efterföljare och de senaste tio åren har andelen kvinnor som studerar på högskole- och civilingenjörsutbildningar ökat. Men, utvecklingen går alldeles för långsamt. I dag är endast 33 procent av alla utexaminerade ingenjörsstudenter kvinnor.

– Vera Roadshow är ett sätt att främja nyfikenhet och upptäckarglädje i tekniken hos tjejer. Men vi vill också bidra med fakta och kunskap för att skapa bättre förutsättningar för kvinnor att nå längre i karriären. Kvinnorna behövs för att Sverige ska möta det stora behovet av arbetskraft inom teknikyrken, säger Tuula Teeri, vd, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA.

Tid: onsdag 9 oktober, kl 10-16
Plats: Aula Nordica, Umeå universitet

Program för Vera Roadshow

Journalister hälsas välkomna att delta under dagen.

För mer information, kontakta gärna:

Lennart Johansson, fakultetssamordnare, projektledare för Vera Roadshow, kansliet för teknik och naturvetenskap, Umeå universitet
E-post: lennart.johansson@umu.se