Publicerad: 2017-06-09

Verk av Anders Lind framförs i New York

NYHET Anders Lind, Institutionen för Estetiska ämnen, Umeå universitet, har komponerat ett verk som är utvalt att framföras vid erkänd festival för nutida konstmusik. Festivalen är årligen återkommande och heter New York City Electroacoustic Festival och hålls under delar av juni och juli i år.

Anders Lind Foto: Per Melander, Umu

Anders Linds verk Put Your Hands Together är komponerat för handklappande publik och elektroniskt bearbetade ljud från handklapp och framförs på Abrons Art Center i New York den 21 Juni.

Verket framförs under ledning av animerad musiknotation, som Anders Lind utvecklat som en del av sin konstnärliga forskning vid Umeå universitet. Anders Lind arbetar för närvarande i sin forskning med att utveckla den animerade notationen för att möjliggöra musikaliskt samspel med barn i förskoleåldern.

Mer om Put Your Hands Together

Mer om New York City Electroacoustic Festival 2017