Publicerad: 2015-09-22

Verk av Lind till Köpenhamn

NYHET Anders Lind, tonsättare och konstnärlig lektor vid Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet, har fått ett verk uttaget att framföras vid Nordic Music Days 2015, vilket i år äger rum i Köpenhamn.

Anders Lind Foto: Per Melander, UmU

Verket betitlas The Mosquito och är skrivet för slagverk och elektronik, där de elektroniska ljuden består av inspelade och bearbetade ljud från en mygga. The Mosquito uruppfördes 2008 på Västerbottens museum av slagverkaren Daniel Saur, som en del av konceptverket Lind och en bit av Norrland. Nu kommer verket att framföras av Magdalena Meltzner.

Nordic Music Days är en festival för samtida konstmusik, vilken arrangeras varje år i ett av de nordiska länderna. Anders Lind är en av nio andra Svenska tonsättare som presenteras på festivalen.

2013 framfördes Linds Voltage Controlled Orchestra vid Nordic Music Days i Helsingfors.

Redaktör: Per Melander