Publicerad: 2015-05-11

Vernissage / Konsthögskolans masterutställning

NYHET Konsthögskolans prefekt Micael Norberg hälsar välkommen och professor Swetlana Heger ger en presentation av utställningen.

Lördag 16 maj kl. 14.00-18.00, Bildmuseet

I samband med vernissagen framför Ann-Catrin Olsson sin performance Donated Moves.

Kl 14.30 presentation av verket Views and Visitors av Douwe Mulder and Loes Degener i Bildmuseets reception.

Årets examensutställning av masterprogrammet vid Konsthögskolan i Umeå presenterar verk av:

Benjamin Andersson, Samuel Andersson, Loes Degener, Joakim Friberg, Anna Hillbom, Funny Livdotter, Oscar Mega Männikkö, Douwe Mulder, Erik Nilsson, Ann-Catrin Olsson, Varg Strande, André Talborn, Jonas Westlund och Katrin Westman.

Professor Swetlana Heger har varit deras huvudhandledare.

Utställningstiteln Between the Devil and the Deep Sea referar till tiden mellan studenternas konstutbildning och starten på deras professionella karriärer.

Between the Devil and the Deep Sea är kulmen på fem års studier i fri konst och visar ett brett spektrum av praktiker och idéer inom performance, skulptur, fotografi, teckning, måleri samt ljud- och videoverk.

Studenterna har utvecklat självständiga praktiker, specifika för deras olika avsikter och temperament.

Redaktör: Per Melander