Publicerad: 2020-02-28

Vernissage på Bildmuseet: Årets svenska bilderbok

NYHET Som en del av Art Friday med Littfest den 13 mars inviger Bildmuseet utställningen Årets svenska bilderbok / Maraton. Det sker genom ett samtal kl 18:00 mellan Karin Cyrén som skapat boken och museiintendent Brita Täljedal.

Varje vår utser en jury den bästa svenska bilderboken ur det gångna årets utgivning. Det här året går det nationella bilderbokspriset Snöbollen till Karin Cyréns Maraton, en helt ordlös bildberättelse full av prillig komik och minidramer. Förloppet – maratonloppet – rymmer smärta och list och triumf. I prismotiveringen beskrivs Maraton som "en humanistisk, gränsöverskridande och kosmopolitisk bok".

Karin Cyrén tar emot utmärkelsen på fredag 13 mars på Umeå internationella litteraturfestival. Samma kväll under vår Art Friday med Littfest öppnar Bildmuseet traditionsenligt en utställning med originalbilder och skisser till vinnarboken.

För journalister erbjuds enskilda förhandsvisningar av utställningen enligt överenskommelse, från och med onsdag 11 mars. Det finns möjlighet till intervju med Brita Täljedal som ingår i prisjuryn och telefonintervju med Karin Cyrén. Välkommen att maila dina önskemål till helena.vejbrink@bildmuseet.umu.se.

Karin Cyrén (f. 1984) arbetar framförallt med bilderböcker men även med illustrationsuppdrag, offentliga utsmyckningar och undervisning. Hon har studerat illustration och grafisk design vid Konstfack och debuterade 2011 som illustratör med Paraplyresan, ett samarbete med författaren av Håkan Jaensson. Sedan dess har hon både illustrerat andras texter och skrivit egna böcker, som Strandstaden (2014), Vem hämtar vem? med Siri Ahmed Backström (2014) och I en pöl (2016). Maraton var från början ett skolprojekt på Konstfack som Karin Cyrén har byggt vidare på inför fjolårets utgivning på Lilla Piratförlaget.

Pressrum med länkar till pressbilder

Mer om Art Friday med Littfest fredag 13 mars (facebookevenemang)

Mer om bilderbokspriset Snöbollen:

För att boka förhandsvisning och intervju, kontakta
Helena Vejbrink, presskontakt vid Bildmuseet, Umeå universitet

För ytterligare information om utställningen och priset, kontakta
Brita Täljedal, museiintendent Bildmuseet och medlem i prisjuryn