Publicerad: 2014-09-18

Veronica Lundberg mottog Majblommans forskningsbidrag på Stockholms slott

NYHET Veronica Lundberg, klinisk handledare vid enheten för fysioterapi, mottog under 2013 ett forskningsbidrag från Majblommans Riksförbund, och blev inbjuden till en högtidlig diplomceremoni vid Stockholms slott torsdagen den 4 september 2014.

Varje år arrangerar Majblommans Riksförbund en diplomceremoni på Stockholms slott hos H. M. Drottning Silvia. Barnen i den skolklass/scoutkår som har sålt flest majblommor får diplom, även årets Blommande företag mottar diplom och fyra forskare får presentera sina projekt samt motta bevis på erhållna forskningsbidrag av Drottningen.

Veronica Lundberg, klinisk handledare vid enheten för fysioterapi, var utsedd till ”Årets Rolf Zetterström-stipendiat”. Stipendiet tilldelas det projekt som forskningsrådet anser ha den högsta kvaliteten.

Veronica Lundberg och drottning Silvia
Veronica Lundberg och H.M. drottningen. Foto: Karin Skoog, Majblommans Riksförbund

Vid ceremonin presenterade Veronica sitt projekt ”Hälsorelaterad livskvalitet och psykisk hälsa hos barn med Juvenil Idiopatisk Artrit – finns det könsskillnader mellan barn och föräldrars rapportering?” för deltagarna och barnen från Johannebergsskolan, Göteborg, årskurs 4–6, som var vinnare av årets insamlingstävling.
Efter alla presentationer och utdelningar av diplom blev det fotografering och en guidad visning av några av slottets rum.

Majblommans forskare 2014 tillsammans med drottning Silvia
Drottning Silvia tillsammans med Anna Gradin Franzén, Rolf Zetterström-stipendiat Veronica Lundberg, Fabian Lenhard och Åsa Strinnholm. Foto: Karin Skoog, Majblommans Riksförbund

Efter besöket på slottet fick alla deltagare äta en gemensam middag på en restaurang i Gamla stan.

Redaktör: Sara Lundell