Publicerad: 2017-04-13

Vetenskapen marscherar jorden runt

NYHET March for Science är en global manifestation med rötterna i USA, där forskare vill uppmärksamma vikten av vetenskap och den forskningsbaserade kunskapen i samhället, samt att motverka faktaresistens. Manifestationen får även fotfäste i Sverige där Umeå är en av de arrangerande städerna.

Annika Mossing.
Foto: SLU.

Över 500 städer förväntas delta i March for science och i Sverige är det Stockholm, Göteborg, Luleå, Uppsala och Umeå som arrangerar evenemang lördagen den 22 april. Umeås marsch utgår från Umevatoriet kl. 12.00 och går sedan vidare till Renmarkstorget där det blir tal av bland andra ekologen Bent Christensen, men även musik och vetenskaps-pepp vid kl. 13.00.

I Sverige har över 60 organisationer ställt sig bakom marschen, bland annat Umeå universitet. Det är första gången manifestationen äger rum och arbetet med vetenskapens roll i samhället kommer att fortsätta efter den 22 april.

Annika Mossing är kommunikatör på SLU och forskningsentusiast. Hon funderade på att delta under manifestationen i Stockholm.

– Men sen tänkte jag om. Umeå är en vetenskapsstad med två universitet och med forskare och studenter från hela världen. Manifestationen behövs här också och därför tog jag initiativet till March for Science Umeå, säger Annika Mossing.

Målen med manifestationen är att visa på vikten av öppenhet i forskning, lyfta fram mångfalden inom forskning för att få bredare och fler perspektiv. Vikten av källkritik uppmärksammas i dagens faktaresistenta samhälle för ett djupare kritiskt och vetenskapligt tänk.

I fokus står även sambandet mellan vetenskap och ett demokratiskt samhälle där forskning är nyckeln till problemlösningar, samhällsutmaningar och ökad förståelse för världen. Vidare vill organisatörerna lyfta nödvändigheten i att politiker ser värdet av forskning och baserar beslutsfattande på forskningsbaserad kunskap.

– Forskare, universitet och vetenskap är grundpelare i ett demokratiskt samhälle. Hur relationen mellan universitet och samhället ska formas är en komplex fråga. Det är viktigt att vi håller den diskussionen levande när vi idag ser exempel på att vetenskap ignoreras både av samhällsmedborgare och inom politiken, säger Annika Mossing. Ett sätt att delta i den dialogen är att komma den 22 april på March for Science.

Läs mer om manifestet och målen för March for Science

March for Science Umeå