Publicerad: 2006-09-19

Vetenskapsfest i Umeå, Skellefteå och på webben

NYHET Under ForskarFredag den 22 september delar forskare i Umeå, Skellefteå och sju andra svenska städer – samt på många andra håll i Europa – med sig av sin kunskap. Det är en fredag man kan fråga, fika, chatta, experimentera med eller lyssna på forskare.

I Umeå kan man bland annat titta på stjärnorna, testa sitt minne, utforska hjärnan, se en show om Hollywoodfysik eller lär sig mer om vardagsfysik – helt gratis.
– Syftet är att visa upp en del av den forskning som bedrivs vid Umeå universitet men också att skapa en dialog mellan forskare och allmänhet, säger Carina Dahlberg, projektansvarig för Forskarfredag Umeå.

Forskarfredag äger inte rum förrän den 22 men redan i dag kan man över hela landet mejla frågor till forskare på Forskarfredag Live. Från Umeå universitet medverkar rymdfysikern Patrik Norqvist som kan svara på allt från rymdfysik till vardagsfysik som varför smörgåsen alltid landar på smörsidan när man tappar den. I Skellefteå finns dataforskaren Christer Åhlund som kan svara på frågor om bland annat mobiltelefoni i andra städer finns ytterligare forskare med kunskap inom andra områden.

Forskarfredag Live sänds från fem orter och visas på webb-tv kl. 14–15 och 17–18 den 22 september. live.vr.se/ff_content.html

I Umeå äger första delen av Forskarfredag rum på Bildmuseet, klockan 10.00– 21.00. I fokus står utställningen Se hjärnan som under dagen kommer att bemannas med forskare som svarar på besökarnas frågor. Guidade visningar av utställningen sker klockan 14.00, 16.00 och 18.00.

Under rubriken Hollywoodfysik i Bio Abelli visar forskare filmklipp från actionfilmer och förklarar varför det inte fungerar i verkligheten. Publiken får också en chans att vara Idoljury samt veta mer om vardagsmysterier som varför smörgåsen alltid faller med smöret neråt eller varför det är svårt att öppna frysen direkt efter man stängt den.

Del två startar klockan 20.00 och håller på till kockan 23.00 på Umevatoriet, Umeås nya observatorium där besökarna bland annat kan titta på stjärnhimmelen både i bärbara teleskop och i det stora huvudteleskopet samt lyssna på föreläsningar om Stjärnornas liv och rymden i litteraturen.

Hela programmet för Umeå samt presentationer av de deltagande forskarna finns på: www.umu.se/forskning/popularvetenskap/evenemang/forskarfredag/

I Skellefteå kan man lyssna på många spännande föreläsningar, bygga en robot av lego eller göra en personlig knapp samt mycket annat. Hela programmet för Skellefteå finns på: www.campus.skelleftea.se/forskarfredag/program_ff06.pdf

Programmet för Forskarfreadg i Sverige finns på www.forskarfredag.se

EU-kommissionen har utlyst den 22 september som Researchers' Night för att sätta forskarna i centrum och lyfta fram forskning som ett spännande yrkesval.

De svenska aktiviteterna, med det gemensamma namnet ForskarFredag, stöds av EU-kommissionen, Stiftelsen för Strategisk Forskning, Vetenskapsrådet, VINNOVA och av medarrangörerna däribland Umeå universitet. Kontaktperson: Carina Dahlberg, projektansvarig Tel: 090-786 53 62 Mobil: 070-621 33 68 E-post: carina.dahlberg@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg