Publicerad: 2016-09-26

Vetenskapslunch om övervakning och hot

NYHET Den 29 september föreläser Markus Naarttijärvi, lektor vid juridiska institutionen, på en av höstens vetenskapsluncher med temat säkerhet.

Under rubriken ”Kan vi övervaka oss fria från risker och hot?” berättar Naarttijärvi om lagstiftningen som vuxit fram för att övervaka kommunikation, för att förhindra terrordåd bland annat. Han lyfter också övervakningens bieffekter och utmaningar.

– Utmaningarna är att terrorismen inte nödvändigtvis ser ut som den gjort. Numer agerar inte sällan enskilda gärningsmän på eget initiativ utifrån en allmän propaganda och inte nödvändigtvis efter att ha genomgått utbildning eller koordination med etablerade grupper.

– Bieffekterna är, bland annat, att övervakningen vid sidan av det integritetsintrång den innebär, kan ha en hämmande effekt på den fria åsiktsbildningen. På längre sikt kan övervakningen komma att användas för syften bortom det avsedda, säger Markus Naarttijärvi.

Vetenskapslunchen arrangeras den 29/9 av Umeå universitet på Kafé Station i Umeå.

Här kan du höra Naarttijärvis föreläsning

Fler föreläsningar hittar du här

Redaktör: Sofia Strömgren