Publicerad: 2012-10-15

Vetenskapslunch om vad barn lär sig av Youtube, WoW och Spotify?

NYHET På torsdag den 18 oktober är det dags för en forskare från det utbildningsvetenskapliga området att presentera sin forskning på vetenskapslunchen. Föreläsare är Eva Lindgren, lektor i språkdidaktik vid institutionen för språkstudier, som forskar kring undervisning och lärande av språk.

Debatten om barns datoranvändning har i princip funnits lika länge som datorn. I sammanhanget  diskuterar man ofta nätmobbning, fysiska och psykiska problem hos unga och huruvida datorspel är farliga för barn.

Detta föredrag tar dock en annan utgångspunkt, och tittar istället på vad datorn och digitala medier möjligen kan tillföra barns lärande. Inom ramen för ett stort Europeiskt forskningsprojekt har klasser följts från årskurs 1-6. Ett huvudspår i studien var att titta på om och i så fall hur barns användning av digitala medier påverkar deras språkutveckling i engelska.

I samband med föredraget ges möjlighet att ställa frågor och diskutera ämnet.

Tid: torsdag 18/10 kl. 12.15
Plats: Kafé Station, Ö:a Rådhusgatan 2C