Publicerad: 2014-02-05

Vetenskapsluncher med kulturen i fokus

NYHET Sociala medier, arkitekturens och byggnaders betydelse för kulturen, design och innovation som mer än bara yta och hur modern teknik kan underlätta för äldre att ta del av kulturella aktiviteter. Detta är några exempel på ämnen när Umeå universitet drar igång vårens vetenskapsluncher, som i år följer ett kulturtema.

– I min forskning tittar jag på möjligheter och hinder vad gäller kommunikation och interaktion i olika typer av sociala medier, säger Simon Lindgren forskare inom sociologi och vårens första föreläsare. Jag kommer att beskriva de positiva och negativa aspekterna på vad sociala medier kan innebära för demokratin och jag kommer att ge konkreta exempel från min forskning.

Simon Lindgren ser fram emot att föreläsa på vetenskapslunchen 6 februari.

– Jag gillar den utmaning det innebär att göra min forskning tillgänglig utanför den akademiska världen. Det är då som det verkligen blir tydligt om kunskapen är användbar.

Vetenskapsluncherna är mötesplatser där forskarna på ett enkelt och direkt sätt presenterar en del av sin forskning för umeåborna, och där det finns utrymme för åhörarna att ställa frågor och diskutera med forskarna.

Föredragen äger rum på Kafé Station i centrala Umeå på torsdagar klockan 12.15. De pågår i 20 minuter, efteråt finns tid för frågor. Fri entré.

Vetenskapsluncherna arrangeras av informatörerna vid universitetets fyra fakulteter samt vid Lärarhögskolan.

Pressen hälsas välkommen!

Läs mer om programmet för vetenskapsluncherna våren 2014.

Frågor kring arrangemanget besvaras av:Lena Åminne, informatör vid medicinska fakulteten, Umeå universitetTelefon: 090-786 68 06
E-post: lena.aminne@adm.umu.se

Redaktör: Mattias Grundström Mitz