Publicerad: 2013-01-11

Vetenskapsluncher om arktisk forskning startar 17 januari

NYHET Harpest, allemansrätt, renskötselrätt och jakt på antibiotika i arktiska djup.Under vårens tio vetenskapsluncher finns chans att lära sig mer om Umeå universitets forskning inom det arktiska området.

Torsdagen den 17 januari inleds vårens föreläsningsserie på Kafé Station. Den här omgången – den fjortonde i ordningen – har samtliga tio lunchföreläsningar anknytning till Arktiskt centrum vid Umeå universitet (Arcum) – Sveriges första och hittills enda tvärvetenskapliga centrum för arktisk forskning.

Peter Sköld är föreståndare för Arcum och först ut att föreläsa under rubriken ”Arktis – i världens blickfång”.

– Arktis är idag ett område av enormt stort intresse. Klimatförändringar och issmältning hotar unika arter och ekologiska system, men kan också möjliggöra nya farleder och exploatering av en stor del av jordens energi- och mineraltillgångar. Här bor dessutom fyra miljoner människor, som strävar efter hållbar utveckling och en bra livskvalitet. Arktis står alltså inför stora förändringar, och det är väldigt viktigt att noga följa och studera utvecklingen i området, säger han.

Andra föreläsningar handlar bland annat om att exploatera och förvalta natur och skog, och äldre samer som resurs för kulturell överlevnad.

Alla intresserade är välkomna till Kafé Station i centrala Umeå samtliga torsdagar mellan 17 januari och 21 mars. Föredragen börjar klockan 12.15 och pågår i cirka 20 minuter, efteråt finns tid för frågor. Ett tips till besökare är att köpa fika eller lunch i god tid i förväg.

Vetenskapsluncherna arrangeras av informatörerna vid universitetets fyra fakulteter.

För mer information, kontakta:

Hans Fällman, informatör, medicinska fakulteten, Umeå universitet Tel: 090-786 64 65, 070-691 28 29
E-post: hans.fallman@adm.umu.se

Program våren 2013Mer information om Arcum