Publicerad: 2008-02-01

Vetenskapsluncher om hållbar utveckling

NYHET Umeå universitet fortsätter att bjuda in till vetenskapsluncher på Kafé Station. I vår finns chansen att möta forskare inom temat hållbar utveckling. Programmet erbjuds i samarbete med Umeå kommun.

Föredragen kommer i vår att ta upp en rad aktuella och intressanta ämnen, t.ex. klimatförändringar, demokrati, luftföroreningar, hållbar konsumtion, global hälsa och bostadsenergi.

– En social, miljömässig och ekonomisk hållbar utveckling handlar i grund och botten om vår och våra barns framtid i Umeå och i världen. Vi vill i samarbete med Umeå universitet öka medvetenheten och föra en dialog om hur vi ska fortsätta arbetet för en hållbar utveckling i kommunen, säger Lennart Holmlund, kommunstyrelsens ordförande.

Deltagandet är ett led i Umeå kommuns arbete med Aalborgåtagandena för hållbar stadsutveckling, en internationell deklaration som har skrivits under av över 500 städer, kommuner och regioner i världen. Tio torsdagar med start 7 februari finns chansen att möta forskare inom området.

– Umeå universitet har mycket konkurrenskraftig forskning inom hållbar utveckling och det handlar om frågor som är av stort intresse för kommunens invånare, säger Göran Sandberg, rektor vid Umeå universitet. Han tillägger att målet är att universitetet ska ta ett nationellt ansvar för forskning och utbildning inom området.

Det blir fjärde terminen som Umeå universitet erbjuder den här formen av öppna föreläsningar. Alla intresserade kan under lunchen få inblick i vad universitetets forskare sysslar med. Från klockan 12.15 och 20 minuter framåt berättar en aktiv forskare om sina rön, efteråt finns tid för frågor. Det är fri entré och naturligtvis finns möjligheter att köpa lunch eller fika.

Vetenskapsluncherna arrangeras av informatörerna vid universitetets fem fakulteter.

Frågor kring arrangemanget besvaras av:

Helena Vejbrink, fakultetsinformatör vid Humanistiska fakulteten Telefon: 090-786 93 79
E-post helena.vejbrink@adm.umu.se

Hela programmet finns även på www.umu.se/forskning/disputationer-forelasningar/vetenskapslunch

Programmet:

7 februari: Blir det varmare eller väntar en ny istid?
Christian Bigler, forskarassistent i miljövetenskap

14 februari: Alla ska med, men räcker det? Om demokrati i nya skepnader
Malin Rönnblom, forskarassistent i statsvetenskap

21 februari: Påverkar luftföroreningarna hälsan i Umeå?
Bertil Forsberg, docent i miljömedicinsk epidemiologi

28 februari: Hållbar utveckling – från civilisationskritik till green business
Christer Nordlund, docent i idéhistoria

6 mars: To be or not to be – miljövänlig i vardagen
Annika Nordlund, universitetslektor i psykologi

13 mars: Kan du hämta på fredag? Om de separerade familjernas geografi
Olle Stjernström, universitetslektor i kulturgeografi

20 mars: Skärtorsdag

27 mars: Spara energi i din bostad
Thomas Olofsson, universitetslektor i byggteknik

3 april: Barnens hälsa – en global framtidsfråga
Anneli Ivarsson, universitetslektor i epidemiologi och folkhälsovetenskap

10 april: Hållbara konsumtionsmönster – vad styr ditt butiks- och produktval?
Agneta Marell, docent i marknadsföring

17 april: Hållbar forntid? Människans smarta och osmarta val