Publicerad: 2008-09-22

Vetenskapsluncher om polarområdet under hösten

NYHET Hur mycket är Norrlands resurser egentligen värda? Vad är norrsken? Vilka arkeologiska fynd döljer sig i Västerbottensfjällen? Sorkfeber, är det Norrlands blödarfeber? I höst har Umeå universitets vetenskapsluncher polarområdet som tema.

För femte terminen i rad bjuder Umeå universitet allmänheten på vetenskapsluncher på Kafé Station i centrala Umeå. Tio torsdagar i rad med start 25 september talar umeåforskare på temat polarområdet. Just nu pågår Internationella polaråret 2007-2008, ett samarbete mellan flera stater för att utforska polarregionerna, befolkningen, samhällen och kulturer i de nordliga områdena.

Höstens vetenskapsluncher genomförs på initiativ av och i samarbete med Umeå universitets polarårsgrupp. Nordliga studier är ett av Umeå universitets starka forskningsområden.
Läs mer om det internationella polaråret på www.ipy.se

Föredragen börjar alltid klockan 12.15. Fri entré. Föredragen tar 20 minuter, efteråt finns tid för frågor. Ett tips till besökarna är att köpa eventuellt fika eller lunch i god tid i förväg.

Vetenskapsluncherna arrangeras av informatörerna vid universitetets fem fakulteter.Frågor kring arrangemanget besvaras av: Bertil Born, fakultetsinformatör vid Medicinska fakulteten Telefon: 090-786 60 58 Mobiltelefon: 070-388 60 58
E-post: bertil.born@adm.umu.se Programmet: (kontaktuppgifter till föredragshållarna på
25.9 Fem veckor i tält på Antarktis
Rolf Zale, universitetslektor i naturgeografi

2.10 Tyska väderstationer på Spetsbergen 1941-45
Pär Eliasson, fil. dr. i idéhistoria

9.10 Arkeologisk expedition i fjällen
Thomas Larsson, professor i arkeologi

16.10 Att bo och idrotta i kyla
Christer Malm, docent i experimentell muskelbiologi

23.10 Ett norrskensäventyr
Patrik Norqvist, universitetslektor i rymdfysik

30.10 En resa genom Lappland 1820
Lennart Pettersson, docent i konstvetenskap

6.11 Vad är Norrland värt?
Runar Brännlund, professor i nationalekonomi

13.11 Sorkfeber – norrländsk blödarfeber
Clas Ahlm, docent i infektionssjukdomar

20.11 Sverige – Rymden tur och retur
Carol Norberg, docent i rymdfysik

27.11 Det rör på sig i Kiruna
Sofia Lundberg, forskare vid institutionen för nationalekonomi och Centrum för regionalvetenskap (CERUM)

Programmet finns även att läsa på www.umu.se/forskning/disputationer-forelasningar/vetenskapslunch/

Detta är femte upplagan av Umeå universitets vetenskapsluncher.
Ett arkiv över tidigare terminers program återfinns på samma sida som ovan.

Redaktör: Bertil Born