Publicerad: 2008-10-07

Vi engagerar, vi inspirerar, vi gör skillnad!

NYHET Dessa ord avslutade SIFE Sveriges presentation i VM i socialt entreprenörskap för studenter. Tävlingen avgjordes i Singapore i veckan, och det svenska laget från Handelshögskolan vid Umeå universitet hamnade på samma plats som förra årets vinnare USA.

– Vi är mycket stolta över den prestation och det engagemang som teamet har visat, säger Louise Tetting, konceptansvarig för det svenska SIFE-laget.

SIFE Umeå har under förra året drivit tolv framgångsrika projekt i socialt entreprenörskap, och över hundra studenter i bland annat ekonomi, sociologi och statsvetenskap vid Umeå universitet har varit engagerade. Inom projekten har man bland annat utbildat gymnasieungdomar i småföretagande, drivit universitetskurser i hållbar utveckling samt gett förutsättningar till företagande genom att röja minfält i Kambodja.

I juni vann Umeå-laget SM, och några studenter har nu representerat Sverige i SIFE World Cup. Där blev motståndet alltför övermäktigt med bland annat Kina och Kenya i samma grupp, men Sverige fick ändå samma placering som förra årets vinnare USA.
– Tre dagars intensivt tävlande har gett oss kraft och inspiration till att visa hur Umeå och Sverige kan skapa hållbara, entreprenörsprojekt inför SIFE World Cup 2009, säger Emilia Lindmark, SIFE-koordinator vid Umeå universitet, som också vill tacka SIFE Sverige, Handelshögskolan i Umeå och Umeå kommun som gjort deltagandet i Singapore möjligt.

SIFE, Students In Free Enterprise, är ett utbildningskoncept där studenter vid universitet och högskolor startar och driver projekt med temat socialt entreprenörskap. Genom att driva SIFE-projekt ges studenterna möjlighet att praktiskt tillämpa de teoretiska kunskaper de lärt sig i utbildningen och erbjuder samtidigt ett unikt nätverk för studenter, lärosäten och företag.

Mer information: Marlene Johansson Handelshögskolan, Umeå universitet Telefon: 090-786 9948
E-post: marlene.johansson@usbe.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson