Publicerad: 2023-11-22 Uppdaterad: 2024-01-19, 13:56

Vi lärare - Specialpedagogik: Skolan ser ofta särskilt begåvade barn som problem

NYHET Särskild begåvning borde vara en tillgång – men skolpersonal och rektorer fokuserar snarare på svårigheter och problem, enligt en ny avhandling.

imagefzr7.png
Övergången mellan förskola och grundskola är kritisk för de särskilt begåvade. Foto: Shutterstock

Som specialpedagog såg Malin Ekesryd Nordström i flera fall hur särskilt begåvade elever slutade intressera sig för skolarbetet, och började fråga sig varför skolan hade så svårt att möta deras behov. En tankeprocess som nu resulterat i doktorsavhandlingen ”Särskild begåvning i en förskola och skola”, nyligen disputerad vid Pedagogiska institutionen vid Umeå universitet.

Det gäller att i det förebyggande arbetet planera för att det kommer att finnas barn som har kommit längre än andra, och som behöver utmaningar.

Läs hela artikeln på Vi lärare