Publicerad: 2023-08-09 Uppdaterad: 2023-08-24, 12:35

Vi söker dig som vill bli ambassadör för utbytesstudier 2023/24!

NYHET International Office söker medlemmar till sitt studentambassadörsteam. Ditt uppdrag som ambassadör via International Office blir att informera, inspirera och uppmuntra studenter vid Umeå universitet till utbytesstudier och praktik utomlands. Vi vill att fler ska känna till möjligheterna att åka på utbytesstudier eller göra praktik utomlands genom att du delar med dig av dina erfarenheter från ditt utbyte eller praktik.

Text: Jessica Bergström Grahn

I ditt arbete som studentambassadör är du med på aktiviteter där du informerar universitetets befintliga studenter om utbytesstudier och praktik utomlands. Det sker exempelvis vid mässor, informationsträffar, webbinarier och andra event. Vi uppmuntrar även dig som ambassadör att komma med egna idéer på hur vi kan öka intresset för utbytesstudier eller praktik utomlands. Arbetet kan till viss del också innebära att du är med på aktiviteter för internationella studenter som är intresserade av studier vid Umeå universitet, eller som redan studerar här.

Vi söker dig som är student under hela läsåret 2023/2024 och som har varit på utbyte via ett av Umeå universitets avtal eller på Erasmuspraktik. Du erbjuds en kortare utbildning innan uppdraget som ambassadör börjar och arvode utgår för uppdraget.

Du ansöker genom att skicka in ett motiveringsbrev till oss där du berättar vart du varit på utbytesstudier eller gjort praktik, varför du är rätt person för uppdraget och gärna lite kort om din egen erfarenhet av att studera eller göra praktik utomlands.

Så här söker du:
Din ansökan skickar du till outgoing.io@umu.se senast den 27 augusti 2023.

Vid frågor är du välkommen att ta kontakt med:

Ida Bergmark
Internationell koordinator