Publicerad: 2019-06-13

Via kursen i Umeå kom de in på drömutbildningen

NYHET Beatrice Stenmark och Emilia Marklund har tagit sig hela vägen in på den välrenommerade utbildningen Modedesignprogrammet vid Textilhögskolan i Borås. Just kursen Design och Kläder B, som de båda gått på Institutionen för estetiska ämnen vid Umeå universitet, ses allmänt som en plantskola för fortsätta studier på högre nivå.

Text: Per Melander

Beatrice Stenmark berättar att det betyder jättemycket för henne att ha kommit in i Borås.

– Det är dels enormt stärkande för mitt självförtroende som designer, dels en väldig utvecklingsmöjlighet, säger Beatrice och tillägger att hon ser fram emot att grotta ner sig i hantverk och stickning, säger Beatrice Stenmark.

– Men också att utvecklas konstnärligt, ta ut svängarna och utveckla min designprocess. Sedan ska det bli väldigt kul att få visa på Stockholm och London Fashion Week sista året också.

Vilken betydelse har det i sammanhanget att du gått utbildningen här i Umeå?

– Utan det här året i Umeå hade jag inte haft förutsättningarna, varken tekniskt eller konstnärligt, för att ta mig in på Textilhögskolans Modedesignprogram. När jag började i Umeå hösten 2018 hade jag minimala kunskaper i sömnad och obefintliga kunskaper i mönsterkonstruktion. Jag har även under året utvecklats väldigt mycket som designer, både vad gäller process och resultat.

Vad vore drömscenariot efter att utbildningen i Borås är klar?

– Oj, svår fråga. Det finns mycket jag vill hinna med, så jag hoppas att jag kommer leva länge… men drömscenariot hade nog ändå varit att ha en egen ateljé och jobba under mitt egna varumärke, kanske tillsammans med någon annan, och att producera scenkläder och couture. Men vi får se om jag är redo för något sånt så tidigt i karriären. Det finns mycket annat jag hade kunnat tänka mig göra också…

Vilken är din favorit modedesigner?

– Viktor och Rolf är två riktiga stjärnor. Sjukt inspirerande. Det nya märket Rave Review som jobbar med återvunna kläder och textilier är också en favorit. Jag vill själv jobba med hållbart mode, så kallat slow fashion, så märken och designers som jobbar med hållbarhet är inspirerande.

Emilia Marklund säger att det känns jättebra att ha kommit på utbildningen i Borås; att det betyder att hon nu har uppnått ett av sina stora mål. Hon ser fram emot att få fortsätta med design och sömnad på heltid i många år framöver. Och hon ser också fram emot att utvecklas både tekniskt och konstnärligt.

Vad betyder det att du gått utbildningen här i Umeå?

– Det är utbildningen i Umeå som har gjort det möjligt för mig att komma in! Här har jag lärt mig grunderna i sömnad och mönsterkonstruktion, men också fått utveckla min konstnärliga förmåga. Dessutom har jag skapat bra material till min portfolio under detta år, säger Emilia Marklund.

Hur ser drömscenariot ut efter utbildningen i Borås?

– Att jag startar ett eget företag. Först vill jag skaffa mig arbetslivserfarenhet och kontakter i branschen, men mitt långsiktiga mål det är att starta eget.

Vilken är din favorit modedesigner?

– För tillfället är det nog Walter van Beirendonck och Margiela.

Är man nyfiken på att se vad de båda har gjort under sitt år i Umeå och vad de kommer att göra i Borås kan man följa dem på Instagram: @emilia.marklund och @bstenmark