Publicerad: 2023-01-10 Uppdaterad: 2023-01-13, 10:04

Vicerektor Cathrine Norberg på plats – ”Det är inspirerande”

NYHET Bredden och den goda samarbetskulturen, samt möjligheten att få vara en viktig kugge i samhällsomvandlingen i norr. Det är några aspekter som fick Cathrine Norberg att tacka ja till uppdraget som ny vicerektor vid Umeå universitet. – Det är ett starkt bredduniversitet, säger hon.

Text: Evelina Åberg

Cathrine Norberg tillträdde som vicerektor för utbildningsfrågor på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet den 1 januari 2023.

– Jag känner mig glad, hedrad och förväntansfull. Jag vet ju att Umeå universitet har gott renommé när det gäller såväl utbildning som forskning, och ett stort utbud av utbildningar inom många områden. Det är inspirerande, säger hon.

Cathrine beskriver den goda samarbetskulturen, även kallad Umu-andan, på universitetet som en annan dragningskraft.

– Det är en positiv anda som jag ser fram emot att få vara en del av, och lära mig av.

Hennes egen akademiska bana började faktiskt just vid Umeå universitet, där hon tog ämneslärarexamen i engelska och tyska 1987. Hon hann även arbeta som lärare vid universitetet ett kort tag innan hon påbörjade sin forskarutbildning, i engelska med språkvetenskaplig inriktning, i hemstaden Luleå. I dag har Cathrine Norberg en professorstitel i ämnet.

Vid Luleå tekniska universitet (LTU) blev hon avdelningschef följt av prefekt vid dåvarande Institutionen för språk och kultur, därefter dekan vid Filosofiska fakulteten i två perioder. Hon var också vice ordförande i den dåvarande särskilda nämnden för lärarutbildningen, och från juli 2018 fram tills årsskiftet prorektor vid samma lärosäte.

Brinner för utbildningsfrågor

Cathrine Norberg har även flera nationella uppdrag, som vice ordförande för Lärarutbildningskonventet och som en del av expertgruppen för lärarutbildning inom Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF). Allt som allt en stark erfarenhetsportfölj att bära med in i den nya tjänsten.

– Att vara ansvarig för utbildningsfrågor är en position som passar mig utmärkt. Jag brinner för området och har ett stort intresse för kvalitets- och samarbetsfrågor, vilket verkligen hör samman, säger Cathrine, och fortsätter:

– Lärarutbildning är oerhört viktigt för all annan utbildning, och alltid ett hett område som engagerar många och där det händer mycket.

Gläds åt Umeås utbud

Nu är hon alltså tillbaka där allt började, och även om det blir en hel del veckopendling så ser Cathrine fram emot att njuta av Umeå stad även utanför jobbet. Hon är en aktiv person som gillar att röra på sig, och ser fram emot att promenera i Gammliaskogen, besöka IKSU och testa kultur- och restaurangutbudet.

– För mig är det viktigt att det är en lagom stor stad – det är lätt att leva i Umeå, lätt att ta sig fram med lokaltrafik och det är många som cyklar. Man flyttar ju inte till en stad bara för ett jobb eller en utbildning, utan också för en miljö man vill vara en del av och leva i.

Universitetet är ett nav i hela den miljön, säger hon.

– Det känns verkligen att man är i utbildningens och forskningens centrum när man är på campus. Det finns många starka fakulteter vid Umeå universitet, som präglas av mångvetenskap och ett starkt studentinflytande. Det är viktigt vid ett universitet, och så uppfattar jag det i Umeå, säger Cathrine.

Del av samhällsomvandlingen i norr

Professor Norberg tror att universiteten spelar en viktig roll i den pågående samhällsomvandlingen i norra Sverige, med stora industrisatsningar som kräver att även samhällena utvecklas i samma takt.

Cathrine hoppas kunna bidra till att ytterligare stärka samarbetena mellan lärosäten i norra Sverige, och trycker på vikten av att universitetet bidrar till kompetensförsörjningen inom flera områden.

– Det behövs en helhet för att lyckas. Vi måste så klart ha ingenjörer till industrin, men hela samhället måste byggas: vi ska ha god skola och vård, ett kulturliv och mycket mer. För att skapa goda samhällen och lyckas med den här omvandlingen behöver man skapa attraktiva miljöer i norra Sverige där människor vill både jobba, leva och bo. Det är en ynnest att få vara med och bidra till det, säger Cathrine Norberg.