Publicerad: 2010-12-08

Video av designstudenter i serie med Wallace & Gromit

NYHET Den nya animerade serien "Wallace & Gromit's World of Invention" har med en video som är producerad av studenter vid Designhögskolan. I kväll sänds avsnittet på BBC One där duon utforskar nya uppfinningar för transporter. Designstudenterna visualiserar i sin video framtidens rymdfärder.

I den nya serien ger sig Wallace och Gromit ut i världen för att leta reda på spännande och otroliga uppfinningar. Ikväll kl 19.30, svensk tid, sänds avsnittet med titeln ”Från A till B”.

Videon har sitt i ursprung i ett projekt som Designhögskolans masterstudenter genomförde i fjol då de fick i uppgift att visualisera framtidens rymdfärder. I projektet samarbetade de med professor Leik Myrabo på Lightcraft Technologies International, LTI. Han driver projektet "Lightcraft", som ingår som en del i NASA:s teknikstudier för att utveckla ny avancerad laserbaserad drivteknik för framtida rymdfärder. Studenterna designade själva upplevelsen av att resa i en supersnabb rymdfärja och tog fram lösningar för bland annat interiör, exteriör, ergonomiaspekter, material och landningsutrustning. Läs mer om projektet:

BBC: Wallace & Gromit's World of Invention

Redaktör: Karin Wikman