Publicerad: 2004-04-30

VideoEdit Vietnam på Verkligheten

NYHET Västra Vietnams bergsområden. Som en del av det pågående utbytesprojektet mellan Konsthögskolan och Hanoi Fine Arts University har 15 videofilmer producerats. De presenteras på Verkligheten kl 19-20 tis 4 maj och samma tid dagen efter.

Sedan drygt ett år tillbaka pågår ett Sida-finansierat utbyte mellan Konsthögskolan i Umeå och Hanoi Fine Arts University i Vietnam. I omgångar har lärare och studenter arbetat och deltagit i undervisningen vid respektive akademi. Ett av projekten som Konsthögskolan drivit i Hanoi var en Introduktion till att arbeta med video som konstnärligt uttryck.

I den vanliga undervisningen vid akademin i Hanoi ingår att man varje termin besöker minoritets folk i bergsområdena i nordvästra Vietnam. Här tecknar och målar man av det dagliga livet under olika tider av året.

Umeå konsthögskolas intention var att göra samma sak, men med en videokamera som verktyg. I november 2003 gjorde de tillsammans med en grupp vietnamesiska studenter en resa till Vietnams högst belägna stad; Sapa. Under några dagar vandrade studenterna omkring i närliggande byar och till olika marknadsplatser för att samla in material. Under mars 2004 redigerades detta material till 13 stycken filmer. Dessutom gjordes en dokumentär om projektet.

Filmerna visas på galleriet Verkligheten den 4-5 maj och presenteras av Christofer Fredriksson och Micael Norberg, Konsthögskolan

Filmvisning (ca 1 timme) kl. 19.00, en gång på tisdag den 4:e och en gång på onsdag den 5:e maj. Fritt inträde.

VÄLKOMMEN!

Verkligheten, Pilgatan 16, 903 31 - 090/10 99 00