Publicerad: 2007-10-16

Vietprints – verk av vietnamesiska konstnärer visas på Bildmuseet

NYHET Samarbetet mellan Konshögskolan och Hanoi University of Fine Arts har resulterat i ännu en utställning, denna gång med fem vietnamesiska grafiker. Utställningen öppnar på Bildmuseet den 20 oktober.

Sedan 2002 har Konsthögskolan ett Sidafinansierat student- och lärarutbyte med Hanoi University of Fine Arts. Flera utställningar har visats både i Vietnam och i Sverige, av och med svenska respektive vietnamesiska konstnärer.

Nu visas verk av fem vietnamesiska grafiker på Bildmuseet.
"Vietprints" innehåller grafiska verk gjorda av konstnärerna Nguyen Nghia Phuong, Tran Tuyet Mai, Vu Dinh Tuan, Vuong Trong Duc och Nguyen Van Hien. Fem olika konstnärliga uttryck med djupa rötter i en vietnamesisk tradition.

Utställningen öppnar på Bildmuseet i Umeå den 20 oktober kl 12–16 och fortsätter sedan till Stadsbiblioteket i Skellefteå den 29 oktober.

Konsthögskolan: www.art.umu.se
Bildmuseet: www.bildmuseet.umu.se