Publicerad: 2015-05-07

Viktigt hantera svåra frågor rätt

NYHET I veckan har det publicerats tidningsartiklar med påståenden om att universitets ledning försökt mörklägga ärenden om sexuella trakasserier vid Umeå universitet. Därför väljer universitetsdirektör Caroline Sjöberg att komplettera med några viktiga fakta som inte framkommit i medias rapportering.

– Först är det viktigt att fastslå att trakasserier av alla slag är helt oacceptabelt på en arbetsplats. Om sexuella trakasserier, eller andra trakasserier, förekommer ska åtgärder vidtas mot sådana beteenden. Universitetet kommer aldrig som arbetsgivare att stå bakom att det ses mellan fingrarna i sådana fall.

– Ärenden som rör sexuella trakasserier är alltid komplicerade och ofta står ord mot ord. För att det ska hanteras på rätt sätt har universitet en fastställd handläggningsordning för detta.

I det aktuella fallet som rapporterats i media, och som hanteras på fakultetsnivå, följs nu också den handläggningsordningen. Det kommer också att genomföras en arbetsmiljökartläggning på arbetsplatsen som underlag för att identifiera behov i arbetsmiljön.

– Av hänsyn till alla inblandade anser dock universitetet att personalärenden aldrig ska hanteras via media. Därför har också olika representanter på universitet avböjt att kommentera detta enskilda ärende i det skede det befinner sig i just nu, säger Caroline Sjöberg.

Redaktör: Per Melander