Publicerad: 2020-05-19

Viktor är utbytesstudent trots pandemin

NYHET Viktor Olofsson läser tredje året på Civilingenjörsprogrammet i energiteknik på Umeå universitet. Han befann sig i Nederländerna som utbytesstudent på Universiteit Twente när Covid-19 nådde Sverige. Trots pandemins framfart valde han att stanna kvar på utbytet där han studerar på distans, samtidigt som han hoppas på ett nytt utbyte nästa läsår.

Text: Nicolina Viklund

Varför valde du att prova på att bli utbytesstudent?
– Jag gillar det internationella sammanhanget och det kändes som en kul grej att göra. Jag har dessutom rest en del innan och har alltid gillat det. Det är spännande att besöka nya platser och träffa nya människor. Jag har varit i en del i Nederländerna tidigare eftersom min flickvän bor här och tycker det är ganska bekvämt här. Min flickvän är anledningen till att det blev just Nederländerna, men jag visste redan innan jag träffade henne att jag ville göra ett utbyte.

Ursprungligen ville Viktor plugga på Delft University of Technology i Nederländerna, men det funkade inte riktigt med avtalet eftersom de endast har avtal med arkitekthögskolan. Därför föll valet på universiteit Twente i staden Enschede.

– När jag åkte till Nederländerna för utbyte i slutet av Januari var det inte så mycket snack om hur Covid-19 eventuellt skulle påverka Europa. Jag läste såklart om viruset i tidningarna, men jag tänkte inte så mycket på det.

Viktor har en lägenhet i Enschede där han tillbringade drygt en månad innan undervisningen övergick till att bli helt nätbaserad.

– När universiteten stängde kunde jag fortsätta med utbildningen på distans, och det kunde jag ju göra från vilken plats som helst. Därför valde jag att flytta hem till min flickvän som bor en två timmars tågresa från universitetet. Men hade jag inte haft henne eller någon annan jag kände hade jag nog åkt hem.

Kan du berätta om de kurser du läser på universiteit Twente?
– Jag läser kurserna Area development och Business and Society. Area development innehåller en rad olika moment: social cost benefit analysis, GIS, stakeholder analysis och spatial policy and law samt ett projekt arbete där vi utvecklar en så kallad area development plan för en kommun. Business and society består av tre moment: data, statistics and probability, entrepreneurship and innovation management och socio technical futures. Det är mer av en entreprenörskurs med innehåller en del statistik.

Bra, men annorlunda

Studierna går bra även fast det känns lite annorlunda, säger Viktor. Den största utmaningen med distansstudierna är grupparbetena eftersom det är svårt att jobba ihop när man inte befinner sig på samma plats.

– Det är lite svårt att få en gruppkänsla när alla jobbar över nätet, och det blir en del teknikstrul. Det är ganska tidskrävande då allt tar längre tid. Något som kanske bara hade tagit en kvart att genomföra på plats kan ta 40 minuter att genomföra online.

Men Viktor tycker universitetet har lyckats med onlineundervisningen. De har ett system där man får en bra översikt över alla kurser och uppgifter. Lärarna anpassade sig väldigt snabbt till att hålla föreläsningar online.

Trots att studierna går bra är det är lite tråkigt att det inte blev som förväntat, säger Viktor. Att inte kunna träffa massor av nya personer, skapa kontakter och allt annat som hör utbytet till.

Hur fungerar det rent språkligt att vara utbytesstudent i Nederländerna?
– Det går väldigt bra. Nederländerna känns väldigt internationellt, och på universitetet finns många utbytesstudenter. Med andra ord finns det fler än jag som bara pratar engelska.

Hoppas på nytt utbyte

Viktor planerar att stanna i Nederländerna till slutet av juni. Därefter hoppas han på ett nytt utbyte på ECE Paris, Graduate School of Engineering.

– Jag ansökte om att göra utbytet i ett år. Min attityd kring det just nu är att helt enkelt se vad som händer. Det känns inte lönt att spekulera, jag har ju ingen aning om vad som kommer hända. Men restriktionerna i Nederländerna håll gradvis på att försvinna och det verkar vara liknande i Frankrike. Man får ha tålamod, helt enkelt. Men om utbrottet skulle bli värre och om det skulle vara fulla restriktioner i höst lär jag inte åka.

Vad skulle du vilja säga till andra studenter som trots restriktionerna överväger att åka utomlands för att studera?
– Jag skulle nog råda dem att vänta om det går. Om man till exempel har fler år kvar att åka på utbyte skulle jag vänta. De flesta som vill göra ett utbyte är ju ute efter mycket mer än bara studierna. Man vill kanske få chansen att träffa och umgås med nya människor. Så om det är möjligt, stanna hemma ett tag till och åk nästa år om det är möjligt. Som sagt, hade jag inte haft min flickvän eller någon annan jag känner här hade det varit väldigt ensamt.

FAKTA Viktor Olofsson

Ålder: 23.
Kommer från: Umeå
Befinner sig nu: i Leiden i Nederländerna.
Studerar: 3:e året på Civilingenjörsprogrammet i energiteknik.