Publicerad: 2013-10-01

Vill locka datorspelare börja programmera

NYHET Under datorspelsevenemanget Frostbyte vill arrangörerna att deltagarna inte bara ska spela utan också upptäcka tjusningen med att programmera. Kanske blir det ett sätt att hitta fram till datavetenskap på universitetet.

Tre av arrangörerna för datorspelstävlingen Frostbyte läser datavetenskap vid Umeå universitet. Adam Dahlgren, Stefan Lindström och Olle Sundin går alla andra året på den femåriga civilingenjörsutbildningen i datavetenskap vid Umeå universitet och de stortrivs med sin utbildning.

Steget till datavetenskap behöver inte vara stort

Det är förmodligen en av anledningarna till att de vid sidan av att arrangera Frostbyte också vill ge deltagarna möjlighet att upptäcka den värld som datavetenskap och programmering innebär.

– Alla kommer till Frostbyte för att spela. Steget till en programmeringskurs behöver inte vara så stort då, säger Olle Sundin.

Tillsammans med de övriga arrangörerna laddar han nu för att helgen 1 – 3 november 2013 ska bli en succé och locka många hundra datorspelare till Noliahallarna i Umeå. Med ekonomiskt stöd från Umeå kommuns kulturhuvudstadsutskott på 100 000 kronor för Frostbyte i november 2013 och med 99 050 kronor för ett liknande arrangemang hösten 2014 känner de sig lugnare över att ekonomin inte kraschar.

Istället för att jaga pengar kan de istället ägna krafterna åt datorspelshelgens innehåll. Tidigare omgångar av Frostbyte har erbjudit tävlingar i bland annat StarCraft II, League Of Legends, DotA 2, CS:GO och Minecraft. Och självfallet är spelandet också huvudnumret under kommande Frostbyte.

Smak på programmering

Men Adam Dahlgren, Stefan Lindström och Olle Sundin vill också att de som kommer till Frostbyte ska få smak på programmering. Därför har man inlett ett samarbete med digitala byrån Dohi Sweden om extra arrangemang under datorspelsevenemanget samt med föreningen Umeå Hackerspace som under en workshop kommer att visa på vettiga säkerhetsskydd och hur oskyddad kan vara även fast det verkar ligga skyddat bakom lösenord.

– Ett LAN är ett perfekt ställe för att öka intresset för programmering, säger Olle Sundin.

– Det här är ett sätt att lyfta programmering som ett intresse, säger Adam Dahlgren.

Det som Adam, Olle och Stefan vill visa för Frostbytes deltagare är att det också kan vara ett professionellt yrke att sitta vid en dator. De tror att om fler kan få en inblick i vad programmering är så kommer också fler att vilja lära sig mer istället för att enbart spela.

– När vi läser datavetenskap får vi lära oss programmera ordentligt. Det har ökat mitt intresse, säger Stefan Lindström.

Förutom Umeå Hackerspace planerar man nu för att kunna erbjuda fler korta föreläsningar om programmeringens grunder.

Bilden ovan: Adam Dahlgren, Stefan Lindström och Olle Sundin, alla tre studenter på datavetenskap, är med och arrangerar datorspelsevenemanget Frostbyte. De ser gärna att fler deltagare intresserar sig för datavetenskap.

Redaktör: Mikael Hansson