Publicerad: 2009-05-28

Vindkraftverk designade för tätorter

NYHET Studenter på Designhögskolan har i samarbete med Umeåförtaget Energytower utformat vindkraftverk som går att placera i tätorter. Fredagen den 29 maj presenterar studenterna sina resultat.

Under detta studentprojekt, som pågått under fem veckor, har studenterna fått i uppgift att arbeta med utformning av vindkraftverk för nya marknader och miljöer. Vindkraftverken går genom sin tekniska princip att placera i bland annat tätorter.

Det samverkande företaget Energytower har sitt säte i Umeå och samarbetar med uppfinnaren och produktutvecklaren Eric Stiig, se även www.energytower.se

Program fredag 29 maj 2009

Kl. 9.30–11Visning av studentarbeten. Designhögskolestudenterna finns vid sina modeller Kl. 09.30 Förmiddagskaffe serveras
Kl  10.00 Hälsningsanförande och avtackning av studenterna

Utställningen är även öppen under eftermiddagen kl 13-16.

Plats: Designhögskolan, Östra Strandgatan 30, Umeå. Karta finns på:

För ytterligare information, kontakta: Monica Lindh-Karlsson, ansvarig för industridesignprogrammet Telefon: 090-786 55 62
E-post: monica.lindh@dh.umu.se

Redaktör: Karin Wikman