Publicerad: 2011-05-03

Vinnande återvinning

NYHET Vad skulle kunna motivera människor att källsortera med glädje? Det kan ni få reda på fredag den 6 maj, då studenter från Designhögskolan presenterar sina idéer och förslag för projektdeltagare och intressenter från FältCom, Umeå kommun, Bostaden och UMEVA.

Designhögskolan har tillsammans med företaget FältCom och Umeå kommun slutfört ett fyra veckors tjänstedesignprojekt där studenterna med utgångspunkt i det relativt anonyma, kanske till och med lite tråkiga återvinningsrummet fått utmaningen att utveckla processer och interaktiva tjänster som kan leda till mer hållbara beteenden. Som alltid i Designhögskolans projekt står användaren i centrum. Ansvarig lärare för projektet har Elin Kolterjahn varit, yrkesverksam industridesigner och tjänstedesigner på Struktur Design i Umeå. Studenterna har gjort noggranna efterforskningar där de intervjuat personer i hemmiljö kring vanor, beteenden och motivationer när det gäller återvinning, de har gjort en omvärldsanalys samt besökt ett av Bostadens nya miljörum på Ålidhem. Det övergripande projektet ”Interactive recycling rooms” har utvecklats i en dialog mellan Designhögskolan och Handelshögskolan vid Umeå universitet, företaget FältCom samt Umeå kommun via projektet Green citizens of Europe, ett projekt som har sin grund i före detta designstudenten You Le Chongs examensarbete 2008.

Plats: Blå rummet, Designhögskolan, Östra Strandgatan 30
Tid: Fredag 6 maj klockan 9-13.30

För ytterligare information, kontakta gärna:

Tomas Lundgren, projektledare FältCom Telefon: 070-2273775
E-post: tomas.lundgren@faltcom.se