Publicerad: 2010-04-29

VINNOVA: 54 miljoner kronor i forskningsfinansiering till Västerbotten

NYHET Sju företag och forskningsinstitut i Västerbotten har tillsammans fått drygt 54 miljoner kronor i forskningsfinansiering från EU:s sjunde ramprogram för forskning och utveckling, FP7. Mest framgångsrika i Västerbotten på att söka medel från FP7 är Umeå universitet, följt av Acureomics AB och Swetree Technologies AB.

Närmare 400 miljarder kronor finns nu kvar i potten att söka för forskningsfinansiering fram till programmets slut 2013. Vid tio tillfällen under maj och juni kommer VINNOVAs informationsturné 2010 till ett universitet för att berätta om vilka möjligheter som finns inom EU:s FoU-program.

Den 5 maj kommer VINNOVAs Informationsturné 2010 till Umeå universitet. Under informationsdagen medverkar National Contact Points, NCP, för de olika forskningsområdena inom FP7 och lokala forskare som deltagit i ramprogrammet delar med sig av sina erfarenheter.

Informationsturnén 2010 om de europeiska FoU-programmen är ett samarrangemang mellan VINNOVA och universitetens forskningskontor.

Se hela programmet för informationsturnén

För ytterligare information: Joakim Appelquist, VINNOVA, telefon 08-473 30 98E-post: Joakim.Appelquist@VINNOVA.se Maria Hagardt, VINNOVA, telefon 08-473 32 61E-post Maria.Hagardt@VINNOVA.se