Publicerad: 2020-09-18

Vinnovastöd till projekt mot aggressiv prostatacancer

NYHET Ett forskningsprojekt vid Umeå universitet som ger ökad förståelse för hur prostatacancer bildar dottertumörer och som på sikt kan öppna för nya behandlingar får ett tillskott i finansieringen från Vinnova.

Text: Ola Nilsson

– Vi är mycket glada över det finansiella stödet som möjliggör att vi kan ta ett kliv framåt i vår prekliniska utvecklingsplan, säger Maréne Landström, professor vid Institutionen för medicinsk biovetenskap.

Det är ur Vinnovas program VFT+ som Maréne Landströms forskargrupp har beviljats 400 000 kronor för projektet kring utveckling av nya behandlingsmöjligheter mot aggressiv cancer. VFT står för validering för tillämpning, där nivån + är en möjlig påbyggnad för extra lovande projekt.

Syftet med VFT+ är att stödja ökad tillämpning och nyttiggörande av forskningsresultat och innovativa idéer med potential att bidra till hållbar tillväxt, ökad konkurrenskraft och samhällsnytta. Finansieringen innebär att projektet nu kan genomföra en serie verifieringsaktiviteter som är nödvändiga för att ta projektet vidare till nästa fas. Det är hittills andra gången ett projekt vid Umeå universitet får medel ur VFT+. VFT-medel söks via universitetets innovationskontor.

Maréne Landström
Professor, överläkare