Publicerad: 2017-02-08

Vinterklimat i fokus på kurs i Arktisk vetenskap

NYHET Norrskensfysik, studier av klimatförändringar, snö och is och hur människokroppen påverkas av låga temperaturer. Studenterna på fysikinstitutionens kurs i Arktisk vetenskap hade ett fullmatat program när de träffades i Kiruna och Abisko.

Text: Anna-Lena Lindskog

Det är inte alla kurser som förutom schemat också innehåller noggranna instruktioner för hur man klär sig i lager på lager för att klara vinterkylan norr om polcirkeln. Men, kursen i Arktisk vetenskap vid Umeå universitet är en sådan. Kursen är en distanskurs som ges av institutionen för fysik i samarbete med institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap. Cirka 80 studenter läser kursen i år, de flesta är internationella studenter från bland annat Schweiz, Storbritannien, Belgien, Kina, Spanien och Tyskland och omkring hälften är utbytesstudenter vid Umeå universitet.

Bildtext: Deltagarna på kursen i Arktisk vetenskap utanför Institutet för rymdfysik i Kiruna. Foto: Rick McGregor

1–4 februari träffades 42 av kursdeltagarna vid Institutet för rymdfysik i Kiruna för föreläsningar, praktiska övningar och en hel del utomhusvistelse, till exempel för att studera olika egenskaper hos snö och spana in norrsken på kvällshimlen.

Studenter på kursen i Arktisk vetenskap studerar snökristaller för att förstå hur snön på marken betett sig under vinterna i Kiruna. Foto: Carol Norberg

Studenterna tillbringade också en dag vid Climate Impacts Research Centre i Abisko för att lära sig mer om forskningen kring hur klimatförändringar påverkar den arktiska naturen. På träffens tredje dag åkte de till Jukkasjärvi, där de fick en guidad visning av ishotellet.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog