Publicerad: 2014-11-20

Vinteruniversiaden 2015

NYHET Under januari-februari 2015 arrangeras den 27:e upplagan av Universiaden, även kallad ”Student-OS”. Elitidrottsstudenter vid Umeå universitet har möjlighet att ansöka om resebidrag från Idrottshögskolan i de fall de inte får finansiering på annat håll.

Universiaden är en av världens största internationella idrottstävlingar, trots att evenemanget i Sverige är relativt okänd. Deltagarna är universitetsstudenter och evenemanget kallas ofta i folkmun för Student-OS. Sportevenemanget arrangeras vartannat år, uppdelad i en Vinteruniversiad och en Sommaruniversiad.

Datum för Vinteruniversiaden 2015

2015 års Vinteruniversiaden kommer att arrangeras vid två olika perioder och i två olika länder.

Granada, Spanien, står som värdstad 4–14 februari 2015 för tävlingarna i idrotterna:

• Alpin skidåkning
  • Freestyle skidåkning (halfpipe, slopestyle, skicross och puckelpist)
  • Ishockey
  • Konståkning
  • Short track
  • Snowboard

I Strbske Pleso/Osrblie, Slovakien, den 24 januari–1 februari 2015 hålls tävlingarna i idrotterna:

• Längdskidåkning
  • Skidskytte

Ansökan om resebidrag

Elitidrottsstudenter vid Umeå universitet kan ansöka om resebidrag från Idrottshögskolan i de fall de inte får bidrag från sin förening eller sitt specialidrottsförbund (SF). I motprestation vill Idrottshögskolan att de Elitidrottsstudenterna bloggar om sin vistelse och sitt deltagande i mästerskapen via en länk på Idrottshögskolans hemsida. Ansökan om resebidrag ska ske senast 5 december. Besked om resebidrag för Vinteruniversiaden lämnas efter den 15 december 2014.

Läs mer om Universiaden

Ansök om resebidrag till Univerisaden