Publicerad: 2016-06-21

Virtual Reality på schemat

NYHET Under vårterminen 2016 har sex studenter utforskat VR-teknik. Med hjälp av en kamera som fångar 360 grader – alltså ”allt” runt omkring kameran – har de gjort filmer och bildspel för inspirera internationella studenter att söka sig till Umeå universitet.

Virtual Reality, VR – en teknik som var glödhet på 1990-talet, innan intresset vändes mot det mer lättillgängliga ”Internet” – har blivit på modet igen. Bättre och billigare VR-kameror, snabbare trådlös uppkoppling och VR-glasögon till rimliga priser kan nu göra denna ”skenvärld” till en realitet.

Det var i det ljuset och i samband med ett seminarium om internationalisering som kommunikationschefen Gunilla Stendahl och forskaren Eva Mårell-Olsson pratade ihop sig om ett projekt för en grupp studenter: Att skapa en ”VR-produkt” som kan inspirera utländska studenter att söka sig till Umeå universitet.

Pilotprojekt

– Om internationella studenter får en chans att uppleva Umeå universitet och campus, blir det kanske lite lättare att våga ta steget och flytta till Umeå. De får veta mer om vad de kan förvänta sig, säger Eva Mårell-Olsson, som tidigare lett liknande projekt där man utforskat och använt sig av Google Glass och andra innovativa tekniska hjälpmedel och nu varit studentgruppens projektledare.

Sex studenter på civilingenjörsprogrammen med inriktning mot industriell ekonomi respektive teknisk fysik nappade på idén. Och på bara tre veckor, effektiv tid, tog de fram ett 20-tal VR-filmer och två bildspel med motiv från bland annat campus, Iksu, centrala Umeå – och fjällen!

Fem av sex studenter i VR-projektet
Från vänster Simon Hedström, Filip Skoog, Björn Ahlman, Erika Lyxell, Mona Jaafar (John Erikmats saknas på bilden). Foto: Mattias Pettersson.

Lättillgänglig teknik

– Vi insåg snart att de kameror vi hade råd med inte var tillräckligt bra för att skapa filmer med hög upplösning, och att det är rätt ansträngande att titta på bilder och video med VR-glasögon någon längre tid. Därför anpassade vi filmerna för mobiltelefoners Youtube-app, men de kan också ses på en vanlig dator, säger Erika Lyxell, en av studenterna.

En vanlig smartphone räcker alltså för att uppleva VR-tekniken. Håller man telefonen framför sig och rör den åt sidan panorerar man verkligen åt samma håll i 360-bilden.

Upplevelsen i centrum

Tekniken lämpar sig bra när det är tydligt – och givande – för tittaren att rikta blicken mot olika saker. Till exempel i ett samtal mellan två–tre personer, eller en match i beachvolley.

– Men det kanske bästa exemplet är att virtuellt promenera i Umeå, vilket ger en mycket mer inspirerande och informationsrik upplevelse för en student i ett annat land än att titta på traditionell film, menar Erika Lyxell.

Och det var ju precis det som var syftet med projektet.

Några filmer och bildspel:

Bildspel från Umeå universitet:

A walk by the Ume River:

Riding a snowmobile in Hemavan:

Fler VR-filmer och bildspel på Youtube-kanalen Experience Umeå

Eva Mårell-Olsson skriver om Google Glass på Forskarbloggen

OBS! I datorn gör sig bildspelen bäst eftersom de har högst upplösning. Fungerar bäst i webbläsaren Google Chrome; inte alls i Firefox eller Internet Explorer.
I mobiltelefon gör sig filmerna bäst i Youtube-appen.

Redaktör: Michael Nordvall