Publicerad: 2024-01-12

VK nio frågor: En final på våra studenters resa mot examen

Hej Stefan. Pre Party Conference är i faggorna. Vad är det för party egentligen?

– Pre Party Conference är något som vi vid Institutionen för psykologi anordnat under några år. Det kan ses som en final på våra programstudenters resa mot examen.

Vilket är det främsta syftet med evenemanget?

– Syftet med Pre Party Conference är att ge våra studenter som skriver uppsats vid Institutionen för psykologi en möjlighet att presentera sina uppsatser för en bredare publik. Tanken är att det ska bli en mötesplats för studenter och personal på institutionen att tillsammans få ett avslut och tacka för åren som varit och lyckönska inför nästa steg i livet.

Finns det någon fler målsättning?

– Det är också en möjlighet att visa upp olika forskningsprojekt som bedrivs på institutionen samt inspirera framtida uppsatsstudenter. Det är ett arrangemang som är öppet för alla att komma förbi och mingla.

Hur ser din roll i detta sammanhang ut?

– Tillsammans med mina kollegor Maria Nordin, Anna-Sara Claeson och Miranda Schönfeldt har vi utvecklat konceptet för Pre Party Conference över några år. Tanken är att det ska vara enkelt att arrangera och enkelt för studenter att delta.

På torsdag är det dags. Vad ser du själv främst fram emot?

– Det är alltid roligt att gå runt och titta på studenternas postrar och diskutera med dem kring deras resultat. Det är även kul att höra vad de har för planer efter examen.

När – och hur – väcktes idén till konferensen?

– Det var när jag klev på som programsamordnare för psykologprogrammen som tanken om att hitta på något i slutet av utbildningen som idén dök upp under ett samtal med min kollega Andreas Stenling.

Hur har upplägget för konferensen sett ut genom åren?

– Första gången vi genomförde den gick den under namnet Uppsatskonferensen. Första upplagan var under hösten 2021 och den genomfördes online på grund av pandemin. Upplägget för de två första upplagorna av konferensen var mer av ett traditionellt upplägg för en vetenskaplig konferens. Vi hade bjudit in huvudtalare och studenterna gjorde muntliga presentationer inför publik. Efter utvärderingar med studenter testade vi ett nytt upplägg med posterpresentationer, och samtidigt bytte vi namn på konferensen till det nuvarande namnet. Syftet med förändringen var att skapa en lägre tröskel så att fler studenter ville vara med och presentera. Hela grundidén är att det ska vara lättsamt och en mötesplats där vi pratar om forskning.

Hur ser årets program ut?

– Det är enkelt. Vi kör i gång kl. 14.00 den 11 januari. Vi håller till i ljusgården i Beteendevetarhuset på campus. Det är posterutställning med mingel, snacks och goda samtal.

Hur har intresset för konferensen varit?

– Det var lite varierande deltagande de första två omgångarna. Sedan vi ändrade upplägget så har deltagandet varit bra.

Länk till VK 2024-01-07

Här är Stefan