Publicerad: 2013-03-01

VK: Kärleken mellan kvinnor doldes i manskläder

NYHET Forskning blir teater. Historieprofessorn Jonas Liliequist har forskat om könsöverskridande och kvinnlig och manlig identitet under 1600- och 1700-talet i Sverige. Transpersonen Maria Johansdotter är ett livsöde ur hans forskning som nu blir lunchteater i Västerbottensteaterns regi.

Ur artikeln: ” Maria Johansdotter var en av de kvinnor på 1700-talet som klädde sig i manskläder, kanske för att få tillgång till bättre villkor och förmodligen också på grund av sin dragning till andra kvinnor. Nu har hennes historia blivit teater med hjälp Umeåprofessorn Jonas Liliequists forskning.”

Föreställningen, som handlar om nyckelharpspelaren och transpersonen Maria Johansdotter som levde sitt liv som Magnus Johanssson i början av 1700-talet i Stockholm, är baserad på Jonas Liliequists forskning. Jonas Liliequist är professor i historia vid institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet.

Berättarföreställningen Maria Johansdotter ges som lunchteater i Studion, Umeå Folkets hus 4-6 mars. Arrangörer är Västerbottensteatern i samarbete med Umeå Teaterförening, Umeå Folkets Hus, ABF och Queerförvaltningen.

Läs artikeln i VKLäs mer om föreställningen

Redaktör: Sandra Olsson