Publicerad: 2016-03-02

VK: ”Sexköpslag är uddlös”

NYHET Juridiska institutionens Karin Åström uttalar sig i Västerbottens-Kuriren om den omdebatterade sexköpslagen. Hon anser att den inte är effektiv i förhindrandet av människohandel.

Västerbottens-Kuriren har intervjuat Karin Åström, lektor på juridiska institutionen vid Umeå universitet, i samband med en artikel om sexköp i Umeå. Karin Åström säger till tidningen:- Att sexköpslagen har varit effektiv i förhindrandet av människohandel håller jag inte med om. Det finns för dåliga siffror på det. Människohandel handlar om så mycket mer än prostitution.Karin Åström, som har skrivit en avhandling om människohandel, säger till Västerbottens-Kuriren att sexköpslagen är unik, bland annat eftersom just den moraliska viljan att skydda allmänna intressen kan ses som dess främsta avsikt.
Artikeln finns att läsa på VK PLUS

Redaktör: Katarina Lundqvist