Publicerad: 2024-03-04

VK: Viktigt att fånga upp begåvade barn redan i förskolan

NYHET Förskolepersonal säger att de har ett större moraliskt ansvar att stötta barn med inlärningssvårigheter än barn som är särskilt begåvade. En stor fara, menar forskaren Malin Ekesryd Nordström. - Särskilt begåvade barn som inte blir utmanade riskerar bli hemmasittare redan i lågstadiet, säger hon i en intervju i Västerbottens-Kuriren 2 mars.

Text: Evelina Lindfors

image6x47.png

Klipp ur Västerbottens-Kuriren, 2 mars 2024.

Malin Ekesryd Nordström, lektor vid Pedagogiska institutionen på Umeå universitet, har forskat i fem år om särskilt begåvade barn i förskola och skola. Hon påpekar att de flesta inom tidig utbildning vill möta alla barns behov men ofta saknas förutsättningar. Resultaten från hennes avhandling indikerar att personalen behöver reflektera över att erbjuda alla barn lämplig ledning och stimulans. För att förbättra svensk utbildning och stödja särskild begåvning, måste man ompröva idéer om hur stimulerande undervisning kan anpassas till barnens behov och krav i policydokumenten.

Om du är prenumerant kan du läsa mer här - om vilka slutsatser Malin har kommit fram till i sin forskning och vad studierna gett för resultat.