Publicerad: 2013-10-16

VM-silver till elitidrottsstudenten Elina Rönnqvist

NYHET Elitidrottsstudenten Elina Rönnqvist tävlande i Styrkelyft och vann VM-silver under septembermånad i Killeen, Texas. Elina satsar på dubbla karriärer och läser till sjuksköterska vid Umeå Universitet samtidigt som hon satsar på sin idrott.

Elina tävlar i styrkelyft klass -72 kg juniorer (18-23 år) för Öjebyns Atletklubb och tog i hennes fjärde VM en silvermedalj i Killeen, Texas. Hon tävlade i knäböj, bänkpress samt marklyft där samtliga tävlande hade tre försök i respektive gren.

Elina lyfte 210 kg i knäböj, 115 kg i bänkpress samt 185 kr i marklyft. Det gav henne en total på 510 kr och en meriterande silverplats, endast 5 kg från guldmedaljen. Klass -72 kg juniorer tävlar med utrustning, d.v.s. dräkter som gör att de deltagande lyfter mer.

Elina Rönnqvist studerar till sjuksköterska på Umeå Universitet samtidigt som hon elitsatsar på styrkelyft.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson