Publicerad: 2009-02-12

Wallmarkska priset till kemiprofessor

NYHET Pernilla Wittung-Stafshede, professor i biologisk kemi vid Umeå universitet, har tilldelats Wallmarkska priset 2009 av Kungl. Vetenskapsakademien. Hon får priset på 150 000 kronor för hennes betydelsefulla studier av proteinveckning.

Sjukdomar som Alzheimer, Parkinsons och Skelleftesjukan men även vissa cancerformer uppstår för att proteiner i cellerna börjar vecka sig på ett felaktigt sätt eller för att de binder till andra proteinkedjor eller metalljoner. Pernilla Wittung-Stafshede koncentrerar sin forskning på dessa processer.

Pernilla Wittung-Stafshede föddes 1968 i Umeå. Hon blev civilingenjör 1992 och doktor i fysikalisk kemi 1996 på Chalmers. Därefter fortsatte hon sin karriär först som forskare på Caltech i Kalifornien och senare vid Tulane University, New Orleans. År 2004 flyttade hon till Rice University i Houston, Texas, där hon antogs som professor i biokemi. I höstas återvände hon till Umeå universitet.

Totalt har Pernilla Wittung-Stafshede publicerat över 140 vetenskapliga artiklar. Hon har dessutom tidigare erhållit flera utmärkelser, som Dreyfus New Faculty, Alfred P. Sloan, och National Fresenius Awards.

Läs mer om Pernilla Wittung-Stafshedes forskning

För ytterligare information, kontakta:
Pernilla Wittung-Stafshede Telefon: 090-786 5347
E-post: pernilla.wittung@chem.umu.se