Publicerad: 2022-01-19

WASP-ED ska göra svenska universitet ledande inom AI-utbildning

NYHET Under januari lanseras ett nytt nationellt utbildningsprogram för artificiell intelligens: WASP-ED. Forskningsprogrammen WASP-HS, som samordnas vid Umeå universitet, och WASP kommer tillsammans att få 18,6 miljoner kronor från Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse för att utveckla WASP-ED.

Text: Hanna Nordin

WASP-HS och WASP är Sveriges största forskningsprogram inom artificiell intelligens, AI. I december 2021 meddelade stiftelserna att programmen kommer att få 18,6 miljoner kronor i finansiering från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse.

Miljonerna kommer att användas för att starta WASP-ED (Wallenberg AI and Transformative Technologies Education Development Program) med målet att öka svenska universitets förmåga och kapacitet att erbjuda aktuell och relevant utbildning inom AI. Programmet kommer att fokusera på utbildningar man kan inkludera AI och liknande verktyg för att stärka och bredda kunskapen. Det gäller till exempel kurser och program som utbildar läkare, ekonomer och lärare.

Genom det arbete som påbörjats inom ramen för WASP-ED kommer Umeå universitet och alla lärosäten som är anslutna till WASP-HS och WASP att kunna gå samman för att sprida kunskap om AI så att fler utbildningar innehåller inslag som inkluderar tekniken. Det blir både ett utvecklings- och forskningsprogram som kompletterar den forskning som bedrivs inom WASP-HS och WASP.

Om WASP-HS och WASP

WASP-HS (Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program - Humanity and Society)  startade 2019 och har en total budget på 660 miljoner kronor. Programmet är en satsning på tvärvetenskaplig forskning, utbildning och rekrytering inom möjligheterna och utmaningarna med artificiell intelligens och autonoma system, med starkt fokus på forskning inom humaniora och samhällsvetenskap.

WASP (Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program)startade 2015 och har en total budget på 5,5 miljarder kronor. Programmet är en investering i grundforskning, utbildning och rekrytering inom autonoma system och mjukvaruutveckling.