Publicerad: 2006-11-09

Webbsidors design har kraftig inverkan på reklam

NYHET Det kan vara mer än dubbelt så effektivt att annonsera på en enkel webbsida jämfört med en sida som är mer komplex. Dessutom är personer som surfar planlöst utan mål mer mottagliga för reklam. Det kommer Patrik Nilsson fram till i sin avhandling.

Webbannonseringens effektivitet påverkas av webbsidans komplexitet, hur sidan används och hur webbsurfaren beter sig. Det är lättare att få den oplanerade surfarens uppmärksamhet än att nå den som är målinriktad och söker efter specifik information.

Forskaren Patrik Nilsson har också undersökt hur effektiva icke-animerade, animerade och pop-up-annonser är.
– Resultaten visar inte helt oväntat att pop-up-annonser är mest effektiva, säger han.

Men det är inte själva upp-poppandet eller den abrupta presentationen som gör dem effektiva utan snarare den negativa betydelse pop-up-annonser har för webbsurfare.
– Det är ramen runt pop-up-annonserna som drar till sig uppmärksamheten först och främst.

Som en indirekt effekt distribueras sedan en del av denna uppmärksamhet till annonsen som finns inom ramen. I ett av experimenten togs den karaktäristiska ramen bort och webbsurfarna fick se en upp-poppande annons utan ram. Då sjönk uppmärksamheten dramatiskt. Skillnaden i effekt mellan de båda typerna av annonser är cirka 6 mot 1 till den traditionella pop-up annonsens fördel.

Patrik Nilsson har genomfört en av världens mest omfattande experimentstudier inom reklam och utfört mer än 700 individuella experiment.
– Genom att förstå hur man uppmärksammar reklam på webben kan man göra mer effektiva lösningar. Mina resultat kan vara till nytta för de som visar reklam på sina webbsidor, för webbdesigners och reklambyråer, säger han.

Patrik Nilsson är född och uppvuxen i Umeå och arbetar som föreläsare och forskare vid Handelshögskolan vid Umeå universitet. Han bedriver även forskning inom området marknadskommunikation vid reklam- och marknadsföringsbyrån Honeymoon i Stockholm.

Fredagen den 10:e november försvarar Patrik Nilsson, Handelshögskolan i Umeå, Umeå universitet, sin avhandling med titeln ”Attention to Advertising”. Svensk titel ”Uppmärksamhet för reklam”. Disputationen äger rum kl. 13:00 i hörsal G, Humanisthuset, Fakultetsopponent är Dr. G.M. Naidu, Professor i marknadsföring vid University of Wisconsin – Whitewater.

För mer information, kontakta gärna:
Patrik Nilsson, tel. 090-786 50 00 e-post: patrik.nilsson@usbe.umu.se

Redaktör: Karin Hertz