Publicerad: 2015-09-28

Workshop om pandemier och vaccinationer

NYHET Inom ramen för det externfinansierade projektet ”Epidemics, Vaccination, and the Power of Narratives” hölls en workshop den 24 september. Workshopen bestod av presentationer av pågående forskning som rör svininfluensapandemin och vaccinationer.

Vid workshopen deltog forskare från Rokkansenteret i Bergen (Benedicte Carlsen och Ole-Andreas Brekke), från Göteborgs universitet (Björn Rönnerstrand) och från Umeå universitet (Karine Aasgaard-Jansen, Martin Holmberg och Britta Lundgren). Presentationerna följdes av diskussioner och halvdagen avslutades med en sammanfattande diskussion. Se nedan titeln på de olika presentationerna.

Björn Rönnerstrand: Generalized trust and the collective action dilemma of immunization.

Ole-Andreas Brekke: Mellom risiko og krise: Myndighetenes kommunikasjon om svineinfluensapandemien i 2009.

Karine Aasgard-Jansen: Å bli vaksinert, eller ikke å bli vaksinert, er det (det eneste) spørsmålet? Norske holdninger til vaksinasjon etter svineinfluensapandemien i 2009-2010.

Benedicte Carlsen: The swine flu vaccine, public attitudes, and researcher interpretations: A systematic review of qualitative research.

Martin Holmberg: Vart leder pandemiberedskapen?

Britta Lundgren: Solidaritetens betydelser - Nationella pandemigruppen och Narkolepsiföreningen.

Redaktör: Alf Arvidsson