Publicerad: 2017-12-14

Workshop-serie i idégenerering på temat klimatutmaningar avslutad - Carbon catch vinnare av eXpress Your Idea 2017

NYHET Finalen av Workhop-serien eXpress your idea (fd Entreprenom) som arrangerats i samarbete mellan Handelshögskolan och Inkubatorn Uminova Expression har nu avgjorts. Vinnare blev laget Carbon Catch som får motta ett stipendium om 10 000kr och en plats på inkubatorn.

Årets tema har varit FN:s globala mål nummer 13 – bekämpa klimatförändringen.  40 studenter från olika utbildningar har arbetat i tvärvetenskapliga team under 6 kvälls-workshops med idégenerering och skapande av affärsidéer som presenterades för en jury under finalen.

21 av Handelshögskolans studenter medverkade och skapade idéer tillsammans med studenter från Interaktion och design, informatik, arkitekt, design, kulturentprenör- och civilingenjörsprogrammet med flera. eXpress your idea har även lockat studenter från en rad olika nationaliteter.

-De här sex veckorna har varit högintensiva men otroligt givande från start till mål. Jag hade turen att hamna i ett starkt team med väldigt skilda kompetenser. Det gjorde det möjligt att lyfta idén till en helt annan nivå, sammanfattar Emma Renman, student vid Civilekonomprogrammet och medlem i det vinnande laget, sina upplevelser.

Den vinnande lagets ide:

• Carbon Catch - "att göra klimatförändringen mer konkret och hanterbar"
Skapa ett spel med sikte på att rädda världen från koldioxid där utbildning kombineras med reella hållbara handlingar som stöds av spelet.

De andra lag i finalen fokuserade på idéer med spann från att att minska matavfallet via en teknisk lösning för att hålla reda på ett hushålls matförråd och dess förfallodag, producera och sälja koldioxid-snål mat, skapa en arena för idéutbyte kring hållbara livsstilar, en app för att stödja ökad återvinning och en lösning som mäter hushålls energiförbrukning individuellt i realtid